Årets tema på Kivik Art Centre
Utställningen pågår från 28 juni-21 september 2025
Vid sidan av att exponera stora skulpturala konstruktioner skapade av konstnärer/arkitekter har Kivik Art Centre årligen ett program med temporära utställningar under sommarmånaderna. Det skapar dynamik i den teoretiska diskussionen mellan konst, arkitektur och natur. De temporära konstverken/mötena/aktionerna ger oss möjlighet att se på vår omvärld och det dagliga livet från olika perspektiv. Årets temporära utställning har temat Utopi/Dystopi där Kivik Art Centre bjudit in tre personer för att gemensamt utforska ämnet.
I denna utställning kommer de medverkande att ta sig an området på olika sätt där Rina Eide Løvaasen
kommer att installera ett intrikat stjärnsystem vid den större dammen i området.
Rahel Belatchew vill arbeta med en paviljongkonstruktion som kan utnyttjas av besökarna.
Agata Bielska vill som s.k. forager visa besökarna på allt det ätbara i naturmiljön och hur man tillreder dessa växter och örter som vi så ofta förbiser i vår vardag.
Medverkande
Rina Eide Løvaasen, transdisciplinär konstnär, f. 1988 i Porsgrunn, Norge.
Bor och arbetar i Malmö, Sverige.
www.rinaeidelovaasen.com
Rahel Belatchew, arkitekt, f. 1969 i Addis Abeba, Etiopien.
Bor och arbetar i Stockholm.
www.belatchew.com
Agata Bielska, konstnär och forager (samlare), f. 1984 i Lodz, Polen.
Bor och arbetar i Linderöd, Sverige.
meadowlab_by_agata på Instagram.
Utopin är ett gammalt begrepp taget från Thomas Mores framtidsvision från 1516 – den första moderna visionen om en rationell framtidsstat. Vi kan utpeka Sverige som en typisk modell av utopin med jämlikhet och en demokratisk fungerande stat, men som alltid finns en mörk sida – Dystopin där allt ställs på ända av mörka krafter.
Varför är det dystopiska så lockande och varför blir utopin alltför toppstyrd och rent ut sagt tråkig, var hittar man balansen?
Arkitekten har ofta som uppgift att skapa ett utopiskt tillstånd, ett mönstersamhälle där alla får plats och med lösningar för en ny framtid. Alla försök lyckas inte, delvis som miljonprogrammet i Sverige, men var allting Corbusiers fel? Naturligtvis inte, men man bör vara noggrann och försiktig med utopiska projekt. Kontrollbehovet kan ta över och en dystopi skapas i sämsta fall ur den utopiska visionen. Vad är arkitektens roll i detta och vilket ansvar har denne?
Konstnären har en annan position. Konstnären kan, som en icke vetenskaplig aktör, undersöka samtiden och speja mot framtiden. Som konstnär får man misslyckas men kan också få rätt i sina visioner. Här finns utrymme för konceptuella, teoretiska inslag där Kivik Art Centres nya område på Svabesholm kan inspirera. Vi får ta del av konstnärens frågeställningar och visionära strategier.
Naturen är inte utforskande i sig, men en person med djupgående kunskaper om natur och ekologi har på Kivik Art Centres nya plats ett Österlen i fickformat. Här finns odlade fält, betesmarken, vatten och våtmarker och skog. Kanske kan man med utgångspunkt i platsen förklara varför, eller varför inte, vi ligger i riskzonen för naturkatastrofer, hur vi ska förhålla oss till vår omgivning och hur vår framtid kan gestalta sig i en samexistens med naturen – en förutsättning för överlevnad.
Kivik Art Centre kommer även anordna en rad föreläsningar av de medverkande, samt exkursioner i området.